I en artikelserie granskar DCase körkortsprocessen i Sverige. Foto: Walaa Naeem

49 telefonsamtal görs. Vid fem olika tillfällen säger personer till vår reporter att hon ska få bli godkänd på riskutbildning för personbil utan att vara på plats.

Detta trots att momenten är obligatoriska att närvara på för att ta körkort.

– Vi gör det hemligt så du inte vet och ingen vet. För det här ämnet kan skada, men jag kommer att hjälpa dig med det, uppger en person som DCase fått kontakt med via Facebook.

Ute vid Härnösands trafikövningsplats tar förmiddagen fart. Det är försommar. Elever från en trafikskola ska göra del två i riskutbildningen för personbil, behörighet B.  I den obligatoriska riskutbildningen för B-körkort ingår att köra på halkbana, det kallas för risktvåan.

Jonny Israelsson är utbildningsansvarig på halkbanan vid Härnösands trafikövningsplats. Han står intill vägbanan med konstgjord halka. Där får eleverna under kontrollerade former träna praktiskt på att hantera situationer på halt väglag.

I risktvåan ingår det att köra på halkbanan, för att få kännedom om hur det är att köra på halt väglag. Foto: Walaa Naeem

Jonny Israelsson har stor erfarenhet när det gäller riskutbildning för personbil. I flera år har han jobbat ute vid Härnösands trafikövningsplats. Verksamheten bedrivs enligt Transportstyrelsens föreskrifter, mål och regler, berättar han.

Till trafikövningsplatsen kommer det elever flera gånger i veckan för att genomföra risktvåan. Och titt som tätt ringer det i Jonnys telefon.

För flera år sedan fick han ett samtal som stack ut från de andra. 

Då ringde en person honom och frågade om den kunde bli godkänd på riskutbildning utan att närvara på plats – mot betalning.

 Först trodde jag att det var ett skämt. För det är inte okej på något sätt. Sen sa den här personen: ”Men det går ju på vissa andra håll …”. ”Ja, men inte här”, sa jag. Här ska man vara här och genomföra utbildningen och uppnå alla mål och krav som ställs, säger Jonny Israelsson.

Jonny Israelsson, utbildningsansvarig på halkbanan vid Härnösands trafikövningsplats. Foto: Walaa Naeem

Men det ska visa sig att det är möjligt på andra håll, visar DCase:s granskning.

DCase granskar körkortsprocessen i Sverige närmare. Vi sätter fokus på riskutbildning för personbil. I undersökningen ringer våra fyra reportrar totalt 49 samtal. Samtalen vi gör går till trafikskolor över hela landet. Men vi gör också telefonsamtal till personer som vi får kontakt med eller blir tipsade om via sociala medier.

Vi utger oss för att vara personer som ska ta körkort och frågar i alla samtal om det går att göra de obligatoriska momenten, riskettan och risktvåan, utan att vara på plats. Samtalen görs på både arabiska och svenska.

Några personer som vi pratar med skrattar när vi ställer frågan. Andra frågar om det är distansutbildning som vi vill göra, samtidigt som de lyfter fram att riskutbildning på distans inte är tillåtet och hänvisar till Transportstyrelsen. För riskettan och risktvåan finns krav från Transportstyrelsen som säger att läraren och deltagarna samtidigt ska närvara på plats. Den som ska ta körkort måste gå riskutbildning hos någon av Transportstyrelsens godkända utbildare och uppnå målen i kursplanen. Fjärrundervisning är inte tillåtet för riskutbildning. Inte heller under coronapandemin fick dessa obligatoriska moment genomföras digitalt.

De flesta som vi talar med säger tydligt nej till att någon får genomföra riskettan och risktvåan utan att närvara.

Men det finns undantag. 

DCase avslöjar fifflet bakom de obligatoriska momenten i körkortsprocessen. Foto: Walaa Naeem

Vår undersökning pågår också i sociala medier.

Efter ett av flera inlägg som vi gör på Facebook får vi till exempel kontakt med en person på Messenger – som säger sig kunna hjälpa till. Vi får personens telefonnummer och ringer upp.

– Ja, jag såg kommentarer, jag menar ditt inlägg. Det går men jag önskar… vi gör det hemligt så du inte vet och ingen vet. För det här ämnet kan skada – men jag kommer hjälpa dig med det. Det kostar 1900 kronor, samt att det är en man som ska närvara istället för dig och då ger du honom runt 300 eller 400 kronor, det du vill, fattar du hur? säger personen över telefon – bland annat.

Vid en trafikskola i Värmland säger en person först nej och förklarar att reportern måste vara på plats och delta på båda delarna i riskutbildningen: riskettan och risktvåan. 

Men sedan händer något. 

Vi får prata med en annan person än den personen som vi först pratade med: 

– Okej, men får jag bara veta vem som gav dig numret? För vi gör inte det till någon vi inte känner, det är därför, uppger den andra personen som vi nu pratar med i stället. 

Men låt oss här backa bandet och ta en titt på vad som gäller för riskutbildning för personbil.

***

För att ta körkort måste man gå en riskutbildning innan man utför kunskaps- och körprovet. Hos Transportstyrelsen finns föreskrifter om riskutbildning för behörighet B, som går att ta del av. Sedan 2009 delas riskutbildningen för personbil upp i två delar. Det var 2009 som riskettan infördes.

– Riskettan – den är ju en teoretisk del där man ska behandla alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden. Del två (risktvåan reds. anm.) är en praktisk del där man under praktiska former ska få uppleva svårigheter med att köra på halt underlag, men även under andra förhållanden. Man ska få inse olycksrisk i samband med hastighet och göra lite olika övningar så att man inte hamnar i situationer som kan vara farliga, säger Berndt Kuhlin, inspektör på Transportstyrelsen, till DCase.

Det finns två vägar till att genomföra riskutbildningen. Om man går på en vanlig trafikskola är det skolans ansvar att anmäla personen till riskutbildningen. Om man däremot utbildar sig privat måste man själv kontakta utbildaren där man vill göra sin riskutbildning. Den person som har ansvar och som håller i utbildningen ska rapportera in till Transportstyrelsen när en person har genomfört utbildningen.

Berndt Kuhlin, inspektör på Transportstyrelsen. Foto: Privat

Transportstyrelsen utför flera uppgifter och en av dem kallas för tillsyn. Syftet med tillsynen är bland annat att kontrollera att alla tillståndshavare för riskutbildning följer de regler och krav som Transportstyrelsen har.

Vi hör och får mycket synpunkter, tyvärr, om att det inte alltid går rätt till ute. Vi försöker genom vår tillsyn att kontrollera att man har rapporterat på rätt sätt. Det vill säga: Dels att det är rätt person som är där, och att de har genomgått den här utbildningen.  Att utbildningen inte är för kort, utan att de håller den här minimitiden och uppfyllt kursplanemålen. Vi försöker. De är väldigt många utbildare – och vi är inte så många, men vi gör vad vi kan, säger Berndt Kuhlin. 

För att få bedriva riskutbildning för personbil krävs tillstånd. För att få det behöver man skicka in en ansökan till Transportstyrelsen – och få den godkänd. I Transportstyrelsens föreskrifter (TSFS 2012:40) finns bestämmelser som gäller för riskutbildning behörighet B.

– Om läraren, utbildningsanordnaren, tycker att man har följt kursen och uppnått målen i kursplanen så rapporterar läraren in eleverna till oss så att det finns lagrat i vårt register att man har genomfört de här obligatoriska utbildningarna. För har man inte gjort det, och man kommer till Trafikverket för att göra ett körprov, då blir det stopp där, säger Berndt Kuhlin. 

DCase pratar även med trafikexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg, tidigare jurymedlem i tv-programmet ”Sveriges värsta bilförare”, för att höra varför det är viktigt att gå riskettan och risktvåan. 

– Det är viktigt att gå riskettan och risktvåan för att de utbildningarna behandlar de värderingar och attityder som du måste få kännedom om för att kunna förstå ditt föraransvar. Även våra främsta trafiksäkerhetsforskare är väldigt tydliga med att ren kunskapsöverföring inte räcker om man vill göra någon medveten om vilka beteenden som är riskfyllda i trafiken. Den som ska ta körkort måste få insikter i vad det är som kan hända och vilka konsekvenser det kan få, säger hon.

Jeanette Jedbäck Hindenburg är trafiklärare, trafiksäkerhetsföreläsare och rektor för Stockholms trafiklärarutbildning. Hon har tidigare varit ordförande i Sveriges trafikutbildares riksförbund, STR. Foto: STR

***

I fem av de fyrtionio samtal som vi gör – till trafikskolor i Sverige och personer vi kommer i kontakt med genom sociala medier – får vi höra att vi kan göra riskutbildning utan att vara på plats.

Det ska dessutom visa sig att personer i vår granskning leder oss till tidigare brottmål. 

Men det är en person med tiotusentals följare på Youtube som blir starten på vår undersökning. Vi väljer att kalla honom för ”Youtubern”. 

I del två av #Riskfifflet kan du läsa mer om reportrarnas väg i granskningen – och de oväntade upptäckterna. Missa inte fortsättningen: ”Här får DCase:s reporter göra riskutbildning utan att närvara” – Se video!

I en serie artiklar granskar DCase körkortsprocessen i Sverige – och det fiffel som gömmer sig bakom de obligatoriska momenten.

Saleha Saleha

Ruwaida Seraj

Walaa Naeem

Paulina Haglund