Torsdagen 11 april kl.07.03 fick Lottie Jangdal bekräftelse av ett köp på sajten hokassverige.com.se. Det hon inte visste då var följderna av den beställning hon precis hade gjort.
-Jag blev förbannad! Det gäller egentligen inte pengarna, utan det är sättet som de har satt i system, säger Lottie Jangdal.
-Det har jag funderat på att inte Hoka känner till det här. De måste ju förlora enormt på sitt rykte, säger Fredrik Wikhult.
Lottie Jangdal blev väldigt konfunderad när hon fann det lilla viktlösa paketet i sin brevlåda. Hon hade beställt ett par Hokaskor på sajten hokassverige.com.se. Erfarenheten av att beställa skor på nätet är något hon sent kommer att glömma.
– Det fanns ingenting i det här paketet, varken på utsidan eller insidan som hänvisade till hokasverige eller mitt ordernummer, säger Lottie Jangdal.
Lottie Jangdal är bosatt i Sundsvall och hade under våren opererat sin fot. Hon blev rekommenderad ett par gåvänliga skor med rullfunktion av sin ortoped. Ett par skor av märket Hoka var vad hon behövde. Eftersom Lottie behövde använda skorna i sitt arbete och till vardags ville hon ha en färg på skorna som passar till allting. Lottie är mån om den lokala handelsmarkanden och försöker i största mån undvika att handla på nätet. Det som ledde henne till näthandeln var en önskan om ett par vita skor. Den enda sajten som hade ett par vita Hokaskor var just sajten hokassverige.com.se.
-Jag hittade ett par sådana skor på nätet på en svensk sajt, vilket är viktigt då jag vill stötta svenska företag, säger Lottie Jangdal.
Hon väntade i flera veckor och när inget paket kom mejlade hon till företaget. Mejlet studsade tillbaka och redan då fick hon misstankar om att något inte stod rätt till. Men hon lyckades att hitta en annan mejladress och en lång mejlkonversation startade.
-Mejlet var på engelska vilket jag tyckte var lite konstigt eftersom det var en svensk sajt och ett svenskt företag, säger Lottie Jangdal.
Efter en månads tid fick hon ett paket i brevlådan. Det var ett litet, tunt och lätt paket i formatet av ett halvt A4 som var skickat från Nederländerna. Lottie blev väldigt konfunderad över paketet som hon fann i sin brevlåda. Hon funderade ifall paketet hamnat på fel adress eller om hon hade fått fel paket. När hon öppnade paketet blev hon ännu mer fundersam då det innehöll en basebollkeps, vilken hon inte hade beställt.
Lottie tog åter igen kontakt med hokassverige.com.se och krävde sin rätt att få tillbaka pengarna. Hon ifrågasatte varför hon hade fått en vara hemskickad som hon inte hade beställt. Men trots hennes yrkanden kom hon inte vidare i ett erkännande från hokassverige.com.se om att de hade gjort något fel.
– Hokassverige.com.se uttrycker att de har erbjudit mig den bästa lösningen. Dels att jag kan få tillbaka 35,8% av det jag har betalat och ändå få behålla varan jag har fått. Det skulle betyda att jag får betala två tredjedelar för priset av mina skor som jag aldrig har fått och får behålla en vara som jag inte har beställt eller ens vill ha, säger hon
Hokassverige.com.se skriver att det kommer att bli dyrt för henne att skicka tillbaka varan eftersom hon inte hade tecknat försäkring. Lottie säger att det fanns inget sådant alternativ. Hon har aldrig tidigare behövt teckna försäkring när hon köpt något någonsin.
–Det är något de hittar på, säger Lottie Jangdal.
Lottie bestämde sig för att skicka tillbaka varan på egen bekostnad. På postnords ombud fick hon veta att adressen som paketet skulle skickas till låg i Kina och att fraktkostnaden var 170 kr. Personalen i kassan rekommenderade Lottie att göra återsändningen via deras app. Det skulle bli billigare för henne. Lottie är glad att hon följde deras rekommendation eftersom hon då fick veta att adressen var fel. Appen kände av att något inte stämde. Där och då insåg Lottie att hon hade blivit lurad och utsatt för bedrägeri.
– Jag tycker att man borde sätta stopp för sådana företag som beter sig på det här sättet. Det kan vara äldre och yngre som inte har pengar och som verkligen är i behov av en viss vara och sen inte få den. Det är klart att folk ledsnar när man behöver vara som en igel och ligga på säger Lottie Jangdal.
Det är 2 månader sedan beställningen genomfördes och än idag har Lottie Jangdal inte lyckats att få igenom sin rätt att få tillbaka pengarna. Hon har nu gjort en polisanmälan samt gjort en kortreklamation via sin bank. Hon har även kontaktat Hallå konsument, vilket polisen rekommenderade henne att göra.
Lottie har idag ett par Hokaskor som hon fått hjälp med via en löpklinik, men önskemålet om de vita skorna kvarstår.
Fredriks berättelse
I ett inlägg på Trustpilot kan man läsa;
– Bluff rakt igenom!!! fake sida!!! Köp inget här, för sakerna finns ej, så skriver Fredrik Wikhult som bor Värnamo.
I ett telefonsamtal berättar Fredrik att han är förvånad att det ursprungliga Hoka företaget inte har reagerat. Fredrik sökte också efter ett par skor av märket Hoka och lockades till sajten främst av det billiga priset.
-–Ska man köpa sådana skor i Sverige är ordinariepriset 2000 – 2200 kr. Detta var ju väldigt billigt och jag tänkte egentligen “fan, kan detta stämma verkligen”, säger Fredrik Wikhult.
Trots sina misstankar tyckte han ändå att sidan såg okej och seriös ut. Han hade vana av näthandel sedan tidigare och tyckte att han hade rätt bra koll. Hokassverige.com.se/ påminde honom om en engelsk sajt med liknande varor och brett sortiment.
-Jag tänkte då, det här ser helt okej ut. Jag beställer två par skor och ser vad som händer, det var ju så jag tänkte. Men det var för billigt för var sant, säger Fredrik Wikhult.
Direkt efter att han genomfört beställningen fick han ett track id nummer för att kunna spåra paketet. Efter en månad blev han ombedd att betala tullavgift på 80 kr. Några dagar senare fick han ett paket i brevlådan som innehöll en scarf.
-När det kom till brevlådan, då förstod jag att jag hade blivit grundlurad, säger Fredrik Wikhult.
Fredrik skrattade för sig själv och det han precis möttes av. Han gick direkt in på hemsidan för att se hur han kunde reklamera varan. Där och då såg han att något inte stämde. Han har gjort polisanmälan och ett inlägg på Trustpilot för att varna andra att inte handla från hemsidan.
-Det har jag funderat på att inte Hoka känner till det här. De måste ju förlora enormt på sitt rykte, säger Fredrik Wikhult.
Hans tips för att undvika att bli lurad är att läsa recensionerna, gå in på hemsidan olika artiklar där de förklarar olika saker, till exempel sekretess, retur, hur ser språket ut. På den här fejksidan var texten blandad med små och stora bokstäver.
– Aja men, jag har berättat på jobbet och de har skrattat åt mig och jag har också skrattat. Men med facit i hand borde jag ha förstått bättre, för jag vet ju att sådana skor köper man inte så billigt egentligen, avslutar Fredrik.
Det finns fler som har drabbats
Förutom Lottie Jangdal och Fredrik Wikhult finns det flera personer som har råkat ut för fejksajen hokassverige.com.se. Allmänna reklamationsnämnden bekräftar att det i nuläget finns tre anmälningar som har gjorts mot företaget hokassverige.com.se. Personerna som har drabbats är bosatta i Härnösand, Örebro och Jonsered. Alla har beställt Hokaskor på sajten hokassverige.com.se, två av fallen har inte fått någon vara levererad och en har fått en mössa istället för skor. Alla vägras återbetalning från hokassverige.com.se, för uteblivna varor.
När Lottie Jangdal insåg att något inte riktigt stämde, gjorde hon en sökning på företaget hokassverige.com.se och fick fram en adress www.scamwatcher.com/scam/view/222223. Sidan är en community där internetanvändare kan rapportera scams. Där finns många missnöjda internationella kunder som har upptäckt, att sidan hokassverige.com.se/ inte är tillförlitlig och som de har blivit lurade av.
Att bli lurad är aldrig roligt, men hur kan vi skydda oss mot denna typ av bedrägerier och räknas dessa bedrägerier som brott? I del 2 kan du bland annat läsa om vad lagen säger, vad som görs för att förhindra nätbedregerier och hur Dcase har försökt att nysta i nätverket. #Hookedpåhoka
Nina Svenman
Ania Näslund
Hilale Said Nizami
Annica Albertsdotter